Jaunumi

komandu turnīri
Rīgas valstspilsētas pašvaldības starpskolu sacensību rezultāti vidējā grupā

24.novembrī Rīgas Šaha skolā notika Rīgas valstspilsētas pašvaldības starpskolu sacensības šahā vidējā grupā (2009. un 2010. gadā dzimušajiem). Sacensībās kopā tika pārstāvētas 23 Rīgas pilsētas skolu komandas, kopā 42 dalībnieki. Katru skola varēja pieteikt vienu komandu maksimums divu dalībnieku sastāvā, bet varēja pieteikties un piedalīties arī viens skolas pārstāvis.

Cīņas par pirmajām vietām komandu ieskaitē un arī individuālajā meistarībā sākās uzreiz un intriga par pirmo vietu  tika saglabāta līdz noslēdzošajām spēlēm, tāpat ļoti sīva konkurence bija tieši par trešo vietu komandām.

Par uzvarētājām vidējā grupā, pirmās vietas ieguvējām kļuva Ziemeļvalstu ģimnāzijas skolnieces, klases biedrenes Marija Kuzņecova un Naomi Maklakova, meitenēm izdevās sev nodrošināt uzvaru tikai ar puspunktu pārsvaru 11 punkti, tuvākie sekotāji ar 10,5 komandas punktiem, izcīnot 2.vietu ir Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolnieki Reinis Valdats un Vadims Aleidzāns, tālāk jau atpaliekot par punktu, un arī reizē apsteidzot nākamos sekotājus arī par veselu punktu, ar 9,5 komandas punktiem 3.vietā ierindojās Rīgas Centra humanitāro zinību vidusskolas skolēni Stefans Prudņikovs un Patriks Pētersons.

Turnīrā tika noteikti arī individuālie panākumi zēnu un meiteņu vērtējumā. Un tā par turnīra uzvarētāju un labāko meiteni izcīnot 6 puntkus 7 spēlēs kļuva Marija Kuzņecova (Ziemeļvalstu ģimnāzija), 2.vieta meitenēm 5 punkti Naomi Maklakova (Ziemeļvalstu ģimnāzija), 3.vieta meitenēm 3 punkti Valērija Ločmele (Rīgas 88.vidusskola).

Labākie zēni turnīrā – 1.vieta  6 punkti Reinis Valdats (Rīgas Valsts 1.ģimnāzija), 2.vieta 5,5 punkti Artjoms Tolmačevs (Rīgas 88.vidusskola), 3.vieta 5 punkti Roberts Rezņiks (Rīgas 40.vidusskola).

Visi komandu rezultātiindividālie vērtējumi.

Vēl gaidāmas Rīgas valstspilsētu pašvaldības sacensības šahā 1.decembrī jaunākajai grupai (2011.gadā un jaunākiem), notiek aktīva reģistrācija.

Treneru seminārs
Šaha treneru kvalifikācijas celšanas seminārs

14.decembrī, Rīgas Šaha skolā, Pērnavas ielā 10 plānots kvalifikācijas celšanas seminārs šaha treneriem “Trenera personības, šaha tradīciju un vērtību loma audzēkņu sagatavošanā šaha sacensībām. Pieredzes apmaiņa”.

Mūsdienās treneriem svarīgi ir prast ne tikai  mācīt šaha zināšanas saviem audzēkņiem, bet arī vadīt mācīšanās procesu, audzēkņiem tajā iedziļinoties un uzņemoties atbildību par  mācīšanos un sagatavašanās procesu šaha sacensībām. Semināra mērķis ir aktualizēt pedagoga personības, šaha tradīciju un vērtību lomu audzēkņu mācību izaugsmes procesā.

Šis ir bijis bagāts gads šaha dzīvē, esam guvuši jaunas starptautiskas pieredzes Pasaules šaha Olimpiādē Indijā Čenajā, mūsu jaunieši piedalījušies Pasaules U16 olimpiādē Azerbaidžānā, Nahičevānā, ar ļoti augstiem panākumiem jaunieši sevi pierādīja Pasaules čempionātos Rumānijā, Mamajā un Gruzijā, Batumi, tāpat augšējās pirmo divdesmitnieku vietas Eiropas jauniešu čempionātā Turcijā, Antālijā, vēl klausīsimies par pusgadsimtu vērtām šahu turnīru tradīcijām Kuldīgā, kā arī iedziļināsimies šaha partijas vienā no sarežģītākajā daļām – galotnē.

Sākums: 9:45

Noslēgums: 15:00

9:45 Semināra atklāšana

10:00 – 10:45  Latvijas starts U-16 Olimpiādē Azerbaidžānā. (Verners Putka) 45 min

10:45 – 11:30 Delegācijas vadītāja loma, pieredze un jauniešu sagatavošana startam Eiropas čempionātā, Turcijā. (Edgars Ungurs) 45 min

11:30 – 12:15 Godīgas šaha spēles principu ievērošana mūsdienās: Treneru loma tās veicināšanā. (Ilze Ķempele) 45 min

12:15 – 12-45 kafijas un tējas pauze

12:45 – 13:30 Galotnes. Treniņu metodes galotņu izpratnes un tehnikas uzlabošanai. (Laura Rogule) 45 min

13:30 – 14:15 Daugavpils šahistes panākumi Pasaules čempionāta, Rumānijā un vērtīgāko partiju apskats. (Edvīns Dzirkalis) 45 min

14:15 – 15:00 Kuldīgas šahu sacensību tradīciju ilgnoturība, mantojums un galvenās vērtības. (Viktors Šteinbergs) 45 min

15:00 semināra noslēgums.

Visiem semināra apmeklētājiem tiks izsniegta apliecība par semināra 6 stundām, semināru plānojam saskaņot un saņemt RIIMC apstiprinājumu, šobrīd semināra dokumentācija ir iesniegta Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu saskaņošanas komisijai Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centrā.

Interesentus pieteikties līdz 2022.gada 10.decembrim pulksten 17, rakstot uz e-pastu nmaklakova2@edu.riga.lv , vietu skaits seminārā ierobežots – 40 dalībnieki, priekšroka sertificētiem šaha treneriem un topošajiem šaha treneriem, kuri šobrīd mācās. Semināra organizatore Rīgas Šaha skolas trenere un metodiķe Nellija Maklakova (mob. tel. 26391691)

Semināra dalībnieki aicināti ierasties ar “groziņu”, ar ko paši pacienāsim viens otru semināra pauzē, kafiju un tēju nodrošinās Rīgas Šaha skola.

Eiropas čempionāts Panākumi ārzemēs
Eiropas jauniešu cempionāta rezultāti

Eiropas čempionātā zēniem un meitenēm, kas 14.novembrī finišēja Turcijas kūrortpilsētā Antālijā, labākie no Latvijas šahistiem ar 5,5 punktiem bija Agnesa Stepanija Ter-Avetisjana, Jegors Andrusēvičs un Marija Kuzņecova, kuri iekļuva labāko 20 skaitā.

Kontinentā čempionātā cīnījās 16 Latvijas pārstāvji. Vietu ziņā visaugstāk no mūsējiem tika Agnesa Stepanija Ter-Avetisjana (1996), kura U-16 meiteņu grupā 76 dalībnieču konkurncē ierindojās 17.pozīcijā. Tikai vienu pakāpienu zemāk finišēja Jegors Andrusēvičs (1561) zēnu U-10 vecuma grupā, kā arī Marija Kuzņecova (2024) meiteņu U-12 grupā.

Ter-Avetisjanai tas ir labākais panākums viņas karjerā Eiropas čempionātos, jo iepriekš bija 46. un 23.vieta. Kuzņecovai iepriekš bija 31. un 14.vieta, bet Andrusēvičam šis bija debijas čempionāts.

Antālijā ar 5 punktiem 22.vietā U-10 grupā ierindojās Milana Gaiļevska (1111), bet Miķelis Vingris (2031) finišēja 42. zēnu U-14 vērtējumā. Pa 4,5 punktiem izcīnīja Reinis Valdats (1650) U-12 grupā, kas viņam deva 56.vietu, un Darja Zubova (1501), kas ierindojās 42.vietā U-16 meitenēm.

Pārējie Latvijas šahisti izcīnīja mazāk par 50 procentiem punktu. U-14 meiteņu grupā Melānija Luīze Jansone (1472) ar 4 punktiem ieņēma 48.vietu, bet Maksimilians Bodaks (1155) U-8 vērtējumā palika 55.

Pa 3,5 punktiem ieguva trīs mūsējie. Nikolajs Platonovs (1679) U-10 un Atis Frīdenšteins-Brīdiņš (1830) U-18 ieņāma 72.vietas, savukārt Jevgēņijam Springim (1990) U-16 grupā tika 84.vieta.

3 punkti Keitijai Lazdiņai U-10 meiteņu vērtējumā deva 56.pozīciju, bet Damiram Pogrebnojam U-12 grupā nācās samierināties ar 102.vietu.

Šajā čempionātā Latvijai arī divas noslēdzošās vietas. Pie kam, gan jaunāko, gan vecāko meiteņu grupā. Ar 2 punktiem 49.vietā U-8 palika Adrija Lazdiņa, bet puspunkts un 66.pozīcija no tikpat daudz startējušajām U-18 tika Emili Lelei (1273).

Septiņiem mūsējiem izdevās palielināt savu klasiskā šaha reitingu. Tie bija Zubova (plus 94,4), Jansone (72,4), Frīdenšteins-Brīdiņš (45,6), Gaiļevska (45,2), Andrusēvičs (44,8), Valdats (26,8) un Bodaks (7,2).

Kopumā no 16 Latvijas izlases pārstāvjiem Eiropas čempionātā 11 bija Rīgas Šaha skolas audzēkņi – U8 grupā Maksimiliāns Bodaks, U10 Nikolajs Platonovs, U12 Reinis Valdats, U14 Miķelis Vingris, U16 Jevgēnijs Springis, U18 Atis Frīdenšteins-Brīdiņš, G12 Marija Kuzņecova, G14 Melānija Luīze Jansone, G16 Agnesa Stepania Ter-Avetisjana un Darja Zubova, G18 Emili Lele un delegācijas vadītājs bija Rīgas Šaha skolas vadītājs Edgars Ungurs.

Raksts pārpublicēts no Latvijas Šaha federācijas.

Visi rezultāti apskatāmi chess-results.com.

Čempionāta oficiālā mājaslapa: eycc2022.tsf.org.tr/

komandu turnīri
Rīgas valstspilsētas pašvaldības starpskolu sacensību rezultāti vecākajā grupā

10.novembrī Rīgas Šaha skolā notika Rīgas valstspilsētas pašvaldības starpskolu sacensības šahā vecākajā grupā (2007. un 2008. gadā dzimušajiem). Sacensībās kopā tika pārstāvētas 18 Rīgas pilsētas skolu komandas, kopā 34 dalībnieki. Katru skola varēja pieteikt vienu komandu maksimums divu dalībnieku sastāvā, bet varēja pieteikties un piedalīties arī viens skolas pārstāvis.

Par uzvarētāju (1.vieta) skolu komandu kokurencē kļuva Rīgas Valsts 1.ģimnāzija kopā izcīnīti 11 punkti, komandas sastāvā Georgijs Germanovs, Daniels Danēvičs, 2.vieta Rīgas Valsts 2. ģimnāzijai kopā gūti 10,5 punkti komandas sastāvā Pāvels Sokolovskis, Ostins Pavlovs un 3.vietā Rīgas 64. vidusskola ar 9,5 punktiem, komandas sastāvā Reinis Paikens, Elīna Ozoliņa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Turnīrā tika noteikti arī individuālie panākumi zēnu un meiteņu vērtējumā. Un tā labākie zēni – 1. vieta 6,5 punkti  Georgijs Germanovs (Rīgas Valsts 1.ģimnāzija) 2.vieta 5,5 punkti Reinis Paikens (Rīgas 64. vidusskola)  un 3.vieta 5,5 punkti  Pāvels Sokolovskis (Rīgas Valsts 2. ģimnāzija).

Labākā(1.vieta), lai arī vienīgā meitene Elīna Ozoliņa (Rīgas 64. vidusskola) viņas kontā 4 punkti 7 spēlēs.

Visi komandu rezultāti, individālie vērtējumi.

Vēl gaidāmas Rīgas valstspilsētu pašvaldības sacensības šahā 24.novembrī vidējai grupai (2009.-2010.gadā dzimušajiem) un 1.decembrī jaunākajai grupai (2011.gadā un jaunākiem), reģistrācija jau atvērta.

Šahs izaugsmei
Prasme spēlēt šahu palīdz mācībās

Kas tad īsti ir šahs un kā to mācīties spēlēt arvien labāk? Šahs nav tikai intelektuāls sporta veids vai stratēģiska galda spēle. Tā ir arī erudīcija.

Kāpēc tad šahs kā mācību priekšmets tik ļoti spēj pārņemt mūs savā varā un liek to mācīties miljoniem cilvēku visā pasaulē vēl un vēl? Šahs aizrauj, dod pārliecību par saviem spēkiem, kas motivē darboties tālāk, jo cilvēks notic sev un savam talantam spēlēt šo spēli jēgpilni, ar aizrautību, gūstot prieku no tā, ko dara.

Kā apgūt prasmi mācīties spēlēt šahu? Nav tāda viena vienota metode kā iemācīties mācīties, kas derētu visiem, kā rezultātā tiktu apgūta – prasme mācīties. Katram ir jāatrod tā sava pieeja un paņēmieni, lai mācīšanās notiktu ar prieku un interesi, būtu patīkama nodarbošanās un sniegtu gandarījumu par iznākumu. 

Šahs trenē atmiņu, kas palīdz mācību vielas apguvē arī skolā

Ikdienā cilvēki sastopas ar milzīgu daudzumu informācijas apjomu, kas cilvēka smadzenēm ir jāapstrādā, lai noteiktu, kas ir svarīgs īsam laikam, un kas atmiņā jāpatur ilglaicīgi. Tas tiek darīts, izmantojot ultraīslaicīgo atmiņu, īslaicīgo un ilglaicīgo atmiņu.

Šaha spēles laikā, veicot gājienus, notiek dažādu sarežģītu aprēķinu veikšana, kā arī šaha pozīciju atcerēšanās, kas trenē atmiņu. Arī skolā ir nepieciešama labi trenēta atmiņa, lai spētu apgūt mācību vielu ne tikai, izmantojot īstermiņa, bet arī ilglaicīgo atmiņu.

Spēlējot šahu tiek trenēta dažāda veida atmiņa, arī ilglaicīgā, kas veido tādu kā rezervuāru informācijai, datiem, kas cilvēka rīcībā ir ļoti ilgu laiku. Vingrināt ilglaicīgo atmiņu, nozīmē atsaukt atmiņā lietas, ko kādreiz cilvēks jau ir zinājis, piemēram, šahā spēlējot dažādu atklātņu variantus, spēlētājs katru reizi atsauc atmiņā to, ko jau kādreiz ir mācījies vai zinājis. Risinot šaha uzdevumus, rēķinot galvā dažādos variantus, tiek trenēta situāciju iegaumēšana, kur jāliek lietā redzes atmiņa.

Mācību vielas un šaha apguvē ieteicams izmantot dažādas mācību tehnikas un metodes:

– mnemotehnika (no sengrieķu vārda “mnēmē” nozīmē atmiņu vai atcerēšanos) ļoti īsā laikā ļauj iegaumēt lielu informācijas un dažādu datu daudzumu, kuru pēc tam iespējams reproducēt jebkurā secībā. Izmantojot šo tehniku, atmiņas tiek saglabātas saistībā ar vietu un tiek aktivizētas uz asociācijas pamata, piemēram, dzirdot vārdu “gaišs”, mēs automātiski iedomājamies vārdu “tumšs”, kas ir pretstats. Daudzu pretstatu pāri, piemēram, karsts – auksts, rupjš – smalks, mūsu smadzenēs ir noturīgi. To ir viegli atcerēties un izmantot, izveidojot savas asociācijas, arī šahā, tās apzināti kontrolējot. Ir svarīgi informāciju apstrādāt tādā veidā, lai vajadzības gadījumā to būtu viegli atsaukt atmiņā.

– atmiņas kartes (Mind Maps jeb Mind Mapping) metodes būtība ir tā, ka tas, kas jāiegaumē, tiek pierakstīts jēdzienu veidā, pēc stingras, loģiskas uzbūves, kas atbilst ideju un lietu svarīgumam. Tos izkārto uz lapas dažādās vietās un savā starpā savieno ar dažādām līnijām.  Tas ir tieši tā, kā lietas parasti tiek saglabātas mūsu smadzenēs – asociatīvi. Centrālos jēdzienus izdala kā galveno jeb celmu un ap tiem būvē celma zarus. Metodes priekšrocība – sadalot lielos jēdzienus mazākos, iespējams daudz labāk orientēties katrā atsevišķā sadaļā un gūt pārliecību, ka nekas nav aizmirsts.

Šahs attīsta loģisko domāšanu un analītisko pieeju, kas palīdz mācībās

Šaha spēle attīsta loģisko domāšanu, jo ir nepieciešams izmantot loģiku, lai atrastu iespējami efektīvāko ceļu šahā veicamo uzdevumu izpildei, kur pamatojoties uz dotajiem faktiem, ir jāizdara loģiski secinājumi. Spēles laikā audzēkņi iemācās dažādas stratēģijas pielietot praktiski, pielāgojot tās reālajai situācijai, kas māca analītisku pieeju, arī praktiskajā dzīvē. Tā ir arī mācībās – bez loģikas praktiski nekas nenotiek. Lai skolā apgūtu konkrētu mācību vielu kādā priekšmetā, audzēknim ir jāpielieto loģika, lai saprastu, piemēram, kā zināšanas, kuras audzēknim ir jau par šo tēmu no citiem mācību priekšmetiem, var noderēt konkrētās mācību vielas apguvē.

Risinot uzdevumus, ieteicams vienmēr censties meklēt atrisinājumu vairākos virzienos. Nemēģināt sakoncentrēt domas kādā vienā virzienā, lai cik loģisks tas var šķist.

Šahs pilnveido koncentrēšanās spējas, kas noder mācībās

Ir zināms, ka ikdienā, veicot kādu darbu vai risinot uzdevumu, ja cilvēks ir maksimāli sakoncentrējies šim darbam, tad viss sokas daudz vieglāk. Tā tas ir arī ar koncentrēšanās spēju izmantošanu vai arī neizmantošanu mācību procesā un šaha spēlē.

Prasme aukstasinīgi aizstāvēties kritiskās situācijās, spēja atrast vislabāko iespējamo gājienu – tas viss uzlabo koncentrēšanās spējas un attīsta uzmanību, prasmi būt “šeit un tagad”.  Aktīvākiem bērniem šaha spēle palīdz kļūt mierīgākiem un daudz līdzsvarotākiem, kas palīdz mācību vielas apguvē skolās, koncentrējoties uz svarīgāko.

Labākā gājiena ātra meklēšana, kas ir raksturīga tieši šaha ātrspēlei, ļauj audzēkņiem attīstīt ātrumu, ar kādu tiek aptverta kāda problēmsituācija, kam ikdienas mācību procesā, līdzās spējai iegaumēt, ir liela nozīme.

Faktori, kas ietekmē koncentrēšanās spējas mācību procesā un šahā:

  • apstākļi, vieta un laiks

Svarīgi ir katram pašam individuāli atrast to, kas ir noderīgs un kas var kaitēt (mūzika vai klusums, iekštelpās vai ārā, klātienē vai neklātienē, vienatnē vai kolektīvā, no rīta vai vakarā mācīties).

  • iekšējais līdzsvars

Svarīgi saglabāt savu iekšējo līdzsvaru, mieru un pašpaļāvību, kā arī būt iekšā šajā procesā – būt “šeit un tagad”. Koncentrēšanās pašam uz sevi, norobežojoties no ārējiem apstākļiem un to ietekmes, noteikti palīdzēs saglabāt iekšējo mieru.

  • iedvesma un motivācija

Noteikti ir svarīga iedvesma, vēlēšanās un motivācija apgūt ko jaunu, kas radītu prieku, lai mācīšanās kļūtu par procesu, kas cilvēku pārņemtu savā varā, aizmirstot visu pārējo sev apkārt.  Taču šādu stāvokli ar varu nevar panākt. Šeit var palīdzēt dažādi vingrinājumi, kas palīdz noskaņoties gaidāmajam mācību procesam. Darbībai jābūt tādai, kas patīk, lai spētu iedvesmot. Cilvēkam jāmēģina katrā savā darbā atrast kaut ko patīkamu, kas sagādā prieku, un tad to pozitīvi pastiprināt, tādējādi pozitīvi noskaņojoties ir vieglāk gūt rezultātus.

  • emocionālais stāvoklis

Lielākā daļa cilvēku sekmīgi un vislabāk mācās un strādā mierīgā situācijā – gan iekšēji, gan ārēji. Lai saglabātu iekšējo mieru, bieži palīdz vienkārši elpošanas un atslābināšanās vingrinājumi, kuri palīdz koncentrēties, jo tie cilvēkam sniedz nepieciešamo iekšējo mieru un sagādā īsu atelpas brīdi pirms īstā darba vai uzdevuma uzsākšanas, konkrēti, pirms mācību procesa vai šaha spēles izspēles.

Radošums jeb kreativitāte, kas nepieciešama gan mācībās, gan šahā

Radošums jeb kreativitāte piemīt ikvienam, taču ne visi to izmanto vienādā mērā un vingrina.  Var nodalīt, piemēram, praktisko un māksliniecisko kreativitāti. Praktiskā kreativitāte labi noder arī neparastu risinājumu atrašanai, bet mākslinieciskā – ne tikai jaunu mākslas darbu radīšanai, bet arī, piemēram, jaunu variantu atrašanai un izveidošanai šahā, kā arī interesantu jaunu metožu pielietošanai mācību procesā.

Kreativitātes vingrināšanai ir jābūt kā spēlei, tai jāsagādā gandarījums un prieks par saviem panākumiem.

Vingrinot kreativitāti, būtiska ir vizualizācija un asociācijas, jo vizualizācija ir svarīga visām mūsu smadzeņu darbības jomām. Daudzi radošie uzdevumi mācībās un dzīvē balstās uz asociatīvo domāšanu, kuru labi trenē arī šaha spēle.

Šahā ir miljoniem pozīciju, reti izdodas atkārtot precīzi tādu pašu partiju, kāda teorētiskajās nodarbībās ir skatīta kā piemērs. Tādēļ nepieciešams iemācīties radoši domāt, spēt gūt iedvesmu, lai teorijā apgūto realizētu praksē pēc iespējas vislabākajā variantā, mēģinot rast risinājumu jebkurai situācijai, kas rodas spēles gaitā. Tādā veidā tiek attīstīts radošums un iztēle, kas, savukārt, var palīdzēt mācību procesam skolā.

Rakstā izmantotā literatūra:

Havass H. “Prāta spēles 2 [Izmantojiet savu garīgo potenciālu!]. – Rīga: “Avots” 2006. g. – 286 lpp.

 

Klasifikācija
5.-6. novembra III sporta klašu klasifikācijas rezultāti

Rīgas Šaha skolā 5.-6. novembrī aizvadīts III sporta klašu klasifikācijas turnīrs.  Sacensības pirmajā dienā uzsāka 56 šahisti un 54 izdevās sacensības aizvadīt līdz galam, tas ir piedaloties visās 8 spēlēs.

Par uzvarētāju III sporta klašu klasifikācijas turnīrā kļuva Aleksandrs Teo Hendriks, kurš guva 7 punktus 8 spēlēs, 2.-3. vietu turnīrā ar gūtajiem 6,5 punktiem dalīja Edvards Goldbergs un Eduards Dāmis.

Lai izpildītu 2.sporta klašu normu 8 spēlēs bija jāiekrāj 6 punkti un šo normu izpildīja: Aleksandrs Teo Hendriks, Edvards Goldbergs,Eduards Dāmis, Aimans Avads, Edgars Lejnieks, Ralfs Pantelis un Matvejs Mačehins.

Par labākajām meitenēm III turnīrā tika apbalvotas 4 dalībnieces, kuras visas ieguva 5 punktus – 1.vieta Katrīna Lauva, 2.vieta Marija Jermaka, 3.vieta Renata Spiridovska un 4.vieta Vilhelmīne Troņenkova.

Visi  3. sporta klašu klasifikācijas turnīra rezultāti apskatāmi šeit.

Online seminārs
Paplašini savas šaha zināšanas online šaha kursos
Jau trešo sezonu Eiropas Šaha savienība un Eiropas Šaha Akadēmija rīko online šaha kursus 4 dažādos apmācību līmeņos, pieteikties aicināts ikviens interesents, darba valoda būs angļu. Iespējamas atlaides, ja piesakās nelielās grupās, visa pieejamā informācija par semināru pievienota rakstā (angļu valodā).
 
Dear Chess Friends,
📌European Chess Union and European Chess Academy, supported by FIDE – International Chess Federation – Development Fund, announce the annual training program in the period from November 27th 2022 to May 20th 2023.
✅The ECU annual training program is open for all ages and levels and will be organised within four levels open for ages and categories:
☑️LEVEL 1 – for players below 1600 ELO
☑️LEVEL 2 – for players between 1600 and 1900 ELO
☑️LEVEL 3 – for players between 1900 and 2200 ELO
☑️LEVEL 4 – for players above 2200 ELO
✅The lectures will be held every Saturday at 10:00 am CET time (for level 1 and 3) and every Saturday at 12:00 pm CET time (for level 2 and 4).
✅ Registration for additional participants (Tuition – 200€) to be done through our website where you can also find all important information
✅We offer special discounts for group registrations and those who attended previous annual training programs.
 
Best regards,
 


Tadej Sakelšek
European chess academy Maribor
 
 

bērnu turnīri Klātienes turnīri
Superšahiste 2022

29. un 30. oktobrī jeb skolēnu brīvlaika izskaņā galvaspilsētas sirdī Vecrīgā dizaina viesnīcā Pullman aizvadīts viens no gada skaistākajiem turnīriem Superšahiste 2022, kas paredzēts tieši šahistēm. Sacensības notika divās vecuma grupās jaunākajā jeb B grupā (2010.gadā dzimušajām meitenēm un jaunākām) un vecākajā grupā jeb A (2009.gadā – 2004.gadā dzimušajām), dalībnieces ieradās no Latvijas dažādākajām pilsētām galvenokārt no Rīgas, bet netrūka dalībnieces arī no citām Latvijas šaha pilsētām kā Jūrmalas, Kuldīgas, Liepājas, Olaines, Rēzeknes, Daugavpils, Limbažiem, Baldones. Abos turnīros maksimālais dalībnieču skaits bija noteikts 80, tomēr rudens slimošanas un skolēnu brīvlaiks ieviesa savas korekcija un A grupā piedalījās – 23, B grupā – 47, kopā 70 dalībnieču. Organizatori (Rīgas Šaha skola) ir ļoti pateicīgi visiem treneriem un vecākiem, kuri laicīgi informēja par izmaiņām dalībnieču reģistrācijas procesā. Mūsu mērķis ir dot iespēju piedalīties maksimālam dalībnieču skaitam.

A turnīrs šogad sasniedzis jaunus horizontus un turnīrā pirmoreizi piedalījās WFM titulēta dalībniece. Mēs kā organizatori esam pagodināti,  ka vadošās Latvijas jaunās šahistes ir pagodinājušas turnīru ar savu klātbūtni un cīņas par augstākajām vietām bija ļoti spraigas.

A grupā par uzvarētāju turnīrā ar 6,5 punktiem kļuva Sofja Vasiļjeva, 2.vietā ar 5,5 punktiem Agnesa Stepania Ter-Avetisjana un 3.vietā ar 5 punktiem Melānija Luīze Jansone.

Vēl ar 5 punktiem, bet jau sliktākiem papildrādītājiem, 4. un 5.vietā ierindojās Darja Zubova un Šarlote Ikstena.

 

Apbalvojumi individuālajās sporta klašu kategorijās no iesācējas līdz 2. sporta klasei šahā:

2. sporta klašu grupā labākās – 1. vieta Anna Petrova, 2. vieta Nikola Daniela Liepiņa un 3. vieta Maija Šmatcenko.

 

3.sporta klašu grupā labākās – 1.vieta Madara Zemture, 2. vieta Asema Kulzabajeva un 3. vietā Jeļena Berga.

4. sporta klašu grupā labākā – 1. vieta Sintija Līna Kirjanova.

labākā iesācēja – Elizabete Pleškova.

Visi A grupas rezultāti.

B grupā par uzvarētāju ar maksimālo iespējamo punktu skaitu 7 no 7 kļuva Naomi Maklakova, 2.vietā ar 6 punktiem Milana Gaiļevska un 3.vietā ar 5,5 punktiem Lauma Mieriņa.

Apbalvojumi individuālajās sporta klašu kategorijās no iesācējas līdz 2. sporta klasei šahā:

Labākās 2.sporta klašu kauss tika pasniegts turnīra 2.vietas ieguvējai Milanai Gaiļevskai. Savukārt, lai noteiktu nākamās labākās otrās sporta klases, bija jāņem vērā koeficienti, jo vairākām 2. sporta klašu īpašniecēm bija 5 punkti 7 spēlēs un kopīgi tika dalītas vietas kopvērtējumā no 4.-10.

Un tā, 2. sporta klašu grupā 1.vieta Daria Guminskaya, 2.vieta Aļona Tolmačeva, 3. vieta Valērija Ločmele, 4. vieta Dafne Maklakova 5.vieta Aiga Gansone, 6.vieta Elza Puķīte.

3.sporta klašu grupā visaugstāk ar 4,5 punktiem izlauzās Keitija Lazdiņa, kura kļuva par uzvarētāju (1.vieta) savā grupā, tikai tiesnešu kļūmes pēc viņa tika izlaista no apbalvošanas cikla, uzreiz pēc apbalvošanas tiesneši piešķīra medaļu kā labākajai 3.sporta klasei, tomēr papildus kauss vēl taps. No sirds atvainojamies Keitijai par radušos kļūdu, tai pat laikā atzinīgi novērtējam viņas augsto sniegumu.

Par nākamajām labākajām 3.sporta klašu grupā  tika apbalvotas – 1.vieta Estere Fogele, 2.vieta Marija Jermaka un 3.vieta Vilhelmīne Troņenkova.

4.sporta klašu grupā par uzvarētāju kļuva Nadežda Demakina 2.vieta Agata Kozlova, 3.vieta Emīlija Dabra.

Labākās iesācējas –  1.vieta Anna Zitmane, 2.vieta Anete Šteinberga un 3.vieta Viktorija Zubova.

Zinām, ka tūlīt jau 5.novembrī dažas no Superšahistēm  – Agnesa Stepani Ter-Avetisjana, Melānija Luīze Jansone, Darja Zubova, Milana Gaiļevska, Keitija Lazdiņa, Adrija Lazdiņa dosies uz Eiropas čempionātu jauniešiem uz Turciju, visi Latvijas dalībnieki apskatāmi šeit

un vēlam izdošanos un lai Superšahiste 2022 ir kā labs tramplīns pirms lielā lēciena!

Visi B grupas rezultāti.

Paldies visām dalībniecēm, tas bija apbrīnojams paraugs kādā gaisotnē un mierā ir jānotiek jebkuram šaha turnīram, spēļu zālē valdīja absolūts klusums, savstarpēja pieklājība un kārtība.

Vislielākais paldies Pullman viesnīcai par skaistajām telpām un personīgs paldies par atbalstu turnīra Superšahiste 2022 organizēšanā Pullman viesnīcas direktoram Valdim Vanadziņam.

Par skaistajiem fotomirkļiem no spēļu zāles un apbalvošanas sirsnīgs paldies Kuldīgas šaha trenerim Gunāram Gertneram.

 

 

 

 

bērnu turnīri nometnes
Skolas nometnes turnīru “Šaha rudens -2022″rezultāti

No 24.oktobra līdz 28.oktobrim notika Rīgas Šaha skolas nometne “Šaha rudens”, kuras laikā tika izspēlēti vairāki “Šaha rudens – 2022” turnīri – ātrā šaha turnīrs, turnīrs 2.sporta klasēm un zviedru šaha turnīrs.

Par Ātrā šaha turnīra uzvarētāju ar 6 punktiem 7 spēlēs kļuva Patriks Ivulāns, 2.vietā – Jānis Mihaels Matisons (5,5 punkti no 7) un 3.vietā  – Ernests Strekalovs (5 punkti no 7). 

Visi rezultāti apskatāmi šeit.

Par Klasifikācijas turnīra 2.sporta klasēm uzvarētāju ar 6,5 punktiem 8 spēlēs kļuva  Jānis Mihaels Matisons, 2.vietā – Patriks Ivulāns (6 punkti no 8) un 3.vietā  – Ansis Kantāns(6 punkti no 8). 

No meitenēm labākais rezultāts ar 4,5 punktiem 8 spēlēs  Danielai Nikolai Liepiņai, 2.vieta – Lea Treigute (4 punkti no 8) un 3.vieta – Elīna Ozoliņa (4 punkti no 8).

Visi rezultāti apskatāmi šeit.

Par Zviedru šaha turnīra uzvarētājām  ar 12 punktiem kļuva komanda “Cukuršahistes”, kuras sastāvā spēlēja Daniela Nikola Liepiņa un Elīna Ozoliņa, 2.vietā ar 11.punktiem ierindojās komanda “Eiropieši” ar spēlētājiem Patriku Ivulānu un Ansi Kantānu, 3.vietā – ar 9 punktiem komanda “Asie pipariņi”, kurā spēlēja Jānis Mihaels Matisons un Ričards Ļahs.

Visi rezultāti apskatāmi šeit.

Nometnes laikā jaunie šahisti paguva ne tikai izspēlēt vairākus šaha turnīrus, bet arī devās pārgājienā pa astotā pasaules čempiona Mihaila Tāla piemiņas vietām – apmeklēja M.Tāla pieminekli Vērmanes parkā, apskatīja piemiņas plāksni pie mājas Valdemāra ielā, kur viņš ir dzīvojis, un Rīgas 22. vidusskolu, kur mācījies. Interesantas bija arī ekskursijas uz Rīgas Zooloģisko dārzu un VEF vēstures muzeju Rīgā, kas atrodas VEF Kultūras pils telpās.

Klasifikācija Online turnīri
Rudens brīvlaika klasifikācijas turnīru rezultāti

Rudens brīvlaikā tiešsaistes šaha platformā Lichess.org Rīgas Šaha skolas piedāvāja klasifikācijas turnīrus iesācējiem, ceturtajām un trešajām sporta klasēm. Visās trīs sporta klašu grupās vērojama bija liela aktivitāte un kopējais dalībnieku skaits 260 (!), no tiem iesācēji 100, ceturtās sporta klases 82 un trešās sporta klases 72 dalībnieki.

Par uzvarētāju iesācēju grupā ar 7,5 iegūtiem punktiem 8 spēlēs kļuva Aleksandrs Černišovs, 2.vietā ar 7 punktiem ierindojās  Andris Mazais un 3.vietā Gustavs Mačs.

Labāko meiteņu trio iesācēju grupā 1. vieta Sofija Liepiņa (6 punkti) , 2.vieta Jasmīna Mence (5,5 punkti) un 3.vieta Madara Strautniece (5 punkti).

Lai izpildītu 4.sporta klasi bija nepieciešams savākt 60% jeb 5 punktus no 8 partijām, punkti bez pretinieka vai bez spēles (late vai bye) netiek ieskaitīti klasifikācijas normā.

4.sporta klases normu izpildīja: Aleksandrs Černišovs, Andris Mazais, Gustavs Mačs, Aksels Adrians Jaunzems, Davids Petuhovs, Antons Ulasevičs , Emīls Ezeriņš, Rems Sabluks, Vladimirs Zinkovsky, Sofija Liepiņa, Jasmīna Mence, Pēteris Liepa, Rafaels Marcinkevičs, Edmunds Sūrums, Adriāns Ļubeckis, Matvejs Murinovs, Vladimirs Maļinovskis, Ričards Bērziņš, Augusts Liscovs, Aleksandrs Gulbis, Aleksandrs Liepiņš, Oskars Kirhenšteins, Mingiian Lizinovs, Daniils Panfilovs, Jānis Valdis Kalnozols, Madara Strautniece, Vadims Vasjoha, Evelina Osipova.

 

 

Par uzvarētāju ceturto sporta klašu grupā ar 7 punktiem 8 spēlēs kļuva Herberts Ozols, ar tikpat daudz punktiem 2.vietā Andris Mazais un 3.vietā Raivo Podēns.

Labākais meiteņu trio 4.sporta klašu turnīrā: 1.vieta Frīda Vorobceva (5 punkti), 2.vieta Anna Koržanova (5 punkti), 3.vieta Rūta Šupina (5 punkti).

Lai izcīnītu trešo sporta klasi, 4.sporta klašu turnīrā bija jāiegūst 75% punktu no 8 spēlēm jeb 6 punkti, punkti bez pretinieka vai bez spēles (late vai bye) netiek ieskaitīti klasifikācijas normā.

3.sporta klases normu izpildīja: Herberts Ozols, Andris Mazais, Raivo Podēns, Aleksandrs Liepiņš, Antons Ulasevičs, Maksims Voitovics, Germans Korotkins, Ernests Kumarins, Vladislavs Grigorenko, Aleksejs Indriksons. 

 

Par uzvarētāju trešo sporta klašu grupā ar 7,5 punktiem 8 spēlēs kļuva Jaroslavs Orlovskis, savukārt ar 6,5 punktiem otro un trešo vietu dalīja Andris Mazais un Dimitrijs Barasovs.

Labākais meiteņu trio 3.sporta klašu turnīrā tikai noteikt tikai pēc koeficienta, jo stiprākās meitenes finišēja ar vienādu punktu skaitu un vietas sadalīja sekojoši: 1.vieta Jūna Anna Plotņikova  (5,5 punkti), 2.vieta Madara Elīza Zemture (5,5 punkti), 3.vieta Vilhelmīne Troņenkova (5,5 punkti).

Lai izcīnītu otro sporta klasi, 3.sporta klašu turnīrā bija jāiegūst 75% punktu no 8 spēlēm jeb 6 punkti, punkti bez pretinieka vai bez spēles (late vai bye) netiek ieskaitīti klasifikācijas normā.

2.sporta klases normu izpildīja: Jaroslavs Orlovskis, Andris Mazais, Dimitrijs Barasovs, Luka Osipovs, Jegors Kirpičovs, Antons Ulasevičs, Levi Moshe Jurzditsky, Martins Locs.

Apsveicam visus jauno sporta klašu ieguvējus, novēlam neapstāties un turpināt savu šaha zināšanu attīstību!

 

Savukārt, brīvlaika noslēgumā visi šahisti bez vecuma un stipruma ierobežojumiem aicināti uz Zviedru šaha  jeb Crazy house turnīru.

28.oktobrī, pulksten 17-00 , 1,5 h garumā nāc un spēlē, turnīram pievienojies šeit: https://lichess.org/tournament/dowVSLzf

Savukārt, klasifikāciju turnīri novembra mēnesī būs piejami gan Rīgā, gan Jūrmalā, kā arī Rīgas Šaha skolā.

Rīgas Šaha skola plāno organizēt klasifikācijas turnīru 5.-6.novembrī 3.sporta klasēm, 26.-27.novembrī 4.sporta klasēm un 3.-4.decembrī iesācējiem.

Jau atvērta reģistrācija uz N.Kovšuna šaha studijas organizētajiem klasifikācijas turnīriem 5. novembrī iesācējiem un 5. – 6. novembrī 4. sporta klasēm.

Rīgā 12. – 13. novembrī būs Baltijas Šaha akadēmijas orgnizētie klasifikācijas turnīri iesācējie, 4. un 3. sporta klasēm.