Šaha spēles pamati

Šaha spēles pamati
 

Šaha partijas mērķis ir pieteikt pretinieka karalim matu, vai arī iegūt tādu materiālu pārsvaru, kas padarītu matu nenovēršamu. Mats ir tāds stāvoklis šahā, kad karalis ir “zem sitiena” un no šī uzbrukuma vairs nevar izvairīties.

Kas tad īsti ir šahs?
Šaha spēles pamati/chess.com
Šaha spēles pamati/lichess.org
Šaha spēles pamatelementi: spēks, telpa, laiks.

Spēku izsaka šaha figūras un bandinieki.

Jācenšas neļaut pretiniekam iznīcināt mūsu spēkus, bet gan radīt tādus labvēlīgus apstākļus, kas ļautu pašiem gūt materiālu pārsvaru.

Telpas jēdziens šahā saistās ar šaha galdiņa melnajiem un baltajiem lauciņiem. Figūras centrā spēj attīstīt lielāku aktivitāti nekā figūras galdiņa malā, kur to darbības apjoms dabiski mazinās. Jo lielāku telpu pārvalda tavas figūras, jo vairāk mazinās pretinieka spēku manevrēšanas spējas.

Laiks šaha spēlē izpaužas šaha figūru gājienos. Atklātnē, vidusspēlē un galotnē laika jeb t.sauc. tempa iegūšanai ir ļoti liela nozīme.

 

Kas būtu jāzin jebkuram šahistam
  • Jebkuras klases šahistam ir jāredz uz galdiņa visi gadījumi, kad baltie var “sist” melnās un melnie – baltās figūras. Lai nebūtu neviena gadījuma, kad tie nejauši noliek, vai atstāj kādu figūru pa sitienam. Ja tādi gadījumi vēl gadās, Tev jātrenē sava šahistiskā redze ar īpašiem piemēriem 
  • Nesteidzies izdarīt gājienus. Apdomā! Partiju uzvarēs ne tas, kas ātrāk izdarīs gājienus, bet tas, kas izdarīs labākos gājienus
  • Ātri attīsti savas figūras, partijas sākumā izdarot pa vienam gājienam ar katru no tām. Ja nav nekādu draudu no pretinieka puses, tad attīsti savas figūras 
  • Rūpējies, lai centrs būtu Tavās rokās. Figūras attīsti tā, lai tās kontrolētu centru un centram piegulošos lauciņus
  • Neizdari nevienu bezmērķa gājienu. Pēc katra pretinieka gājiena centies atklāt šī gājiena uzdevumu, un tikai tad pieņem lēmumu par savu atbildes gājienu
  • Aizkavē pretinieka figūru attīstību, cenšoties kontrolēt tos lauciņus, kur pretiniekam būtu izdevīgi novietot savas figūras
  • Raugies, lai Tavas figūras netiktu izslēgtas no spēles ( nenonāktu bezdarbībā) ne Tavu, ne pretinieka gājienu rezultātā. Nesablīvē vienviet vairākas savas figūras tā, ka viņām būtu ierobežota kustības iespēja. Ja izdodas uz laiku izslēgt no spēles kādu pretinieka figūru – tas ir liels ieguvums. 
  • Nestāvi ilgi saistībās, nestāvi zem atklāta uzbrukuma: atklātā šaha un dubultšaha draudiem.
  • Pats centies biežāk radīt pretiniekam: saistības, atklātā uzbrukuma, atklātā šaha un dubultšaha draudus.
  • Ja esi panācis attīstības pārsvaru, centies atbrīvot kādu līniju no saviem bandiniekiem, lai tajā novietotu vienu vai abus torņus. Brīvo līniju parasti izdodas izmantot tam spēlētājam, kam ir attīstības pārsvars
  •  Izdarīt rokādi pretējos flangos (spārnos) izdevīgi tam, kas ir ieguvis attīstības pārsvaru. Ja karali noroķēti pretējās pusēs, abiem spēlētājiem ieteicams organizēt strauju uzbrukumu pretinieka karalim, iesaistot uzbrukumā figūras un bandiniekus
  •  Centies panākt telpas pārsvaru. Ar to spēlētājs iegūst iespējas izdevīgi manevrēt un ātri pārvest figūras no viena objekta uz otru.
  •  Ja iegūts attīstības pārsvars, tas dod iespēju organizēt uzbrukumu.

Uzbrukums ir sekmīgs, ja tā rezultātā ir:

    • nomatots karalis
    • iegūts materiāls pārsvars
    • panākti pretinieka pozīcijas nopietni vājinājumi 
    • atbrīvota līnija vai radīti citi nosacījumi jauna uzbrukuma ievadīšanai

 

  • Pa pretinieka domāšanas laikunovērtē pozīciju, cenšoties saprast tās īpatnības, un saskatīt kombināciju motīvus. Meklē spēles plānus, piemēram: kā uzlabot dažu savu figūru darbību, kā panākt līnijas atbrīvošanu, pretinieka figüras izslēgšanu no spēles, uzbrukuma ievadīšanu utt. 
  • Centieties ātri atrast iespējamās kombinācijas (dakšiņas, dubultuzbrukums, atklātais uzbrukums, kombinācijas, kuras saistītas ar saistībām, pussaistībām, atklāto šahu, dubultšahu, novirzīšanas upuri, ievilināšanu, pārsegšanos, lauciņa atbrīvošanu, starpgājienu, iebrukumu pēdējā vai priekšpēdējā līnijā, ar bandinieka pārvēršanos, blokādi vai citām idejām).
  • Centies domās iztēloties pozīciju, kāda būs pēc kombinācijas un to pakļauj analīzei
  • Ja gribi upurēt kādu figūru, Tev domās jāapskata varianti, kas radīsies, ja pretinieks pieņems upuri, kā arī varianti, kas radīsies, ja pretinieks nepieņems upuri.

 

FIDE Šaha noteikumi EN

FIDE Šaha noteikumi LV
Šaha vēsture
Latvijas šaha vēsture
Pasaules čempioni šahā

Izmantotie avoti:

Ieteikumi un domu graudi šahistiem no iesācēja līdz…

youtube.com/@latvianchessfederation